L’Óusservatòri de la lengo e de la culturo prouvençalo ourganiso dóu 14 febrié au 12 abriéu, uno espousicioun counsacrado à Jan-Pèire Tennevin (1922-2024), l’un dis escrivan prouvençau li mai grand e li mai drud de la segoundo mita dóu siècle XXen e dóu XXIen.
L’obro d’aquel autour es impourtanto que-noun-sai, richo e diverso. Qu’en mai de si trobo literàri, Jan-Pèire Tennevin èro tambèn un pintre em’un dessinatour engaubia, passiouna tambèn d’arqueloulougìo, d’apiculturo, de sciènci-ficioun e dóu paranourmau…
Pastado pèr soun esperiènci de pintre e dessinaire, d’ensignaire, d’arqueoulogue pèr pas dire d’istourian, l’on vèi dins sa prouducioun artistico e literàri dous sourgènt d’ispiracioun.
I’a d’en proumié l’aparamen de la Prouvènço, pèr ana contre lou mouloun d’agrecioun qu’aquelo vièio entita couneiguè durènt sa longo istòri despièi li tèms antique (vèire soun proumié rouman pareigu en 1969 souto lou titre Lou Grand Baus ) jusqu’à vuei , em’uno denounciacioun de la poulucioun, de l’urbanisme sóuvage, dóu centralisme jacoubin (vèire li dous rouman diptque Darriero cartoucho, proun vesiounàri que i’evouquè uno mounedo aguènt pèr noum « l’Europa », la « mostro telefoune », « « li Chinés », e meme « la pandemìo »…), aqui dedins, óublidessian pas l’óucitanisme que nego l’especifeta prouvençalo (Gracchus Bœuf et lis Oilitan e la bendo dessinado Lou Roubot nourmalisa, que ié meteguè un souto-titre evocatour : falabourdo en dos lengo e tres escrituro (que n’i’a uno de trop). Dins aquest ideau intellectuau respetous dis particularisme, e alor que lou parla marsihés èron encaro proun foro-bandi emai mespresa, lou roudanen aguènt soulet, alor, lou blanc dóu pòrri, Tennevin n’en sara l’un de si mai grand reviéudaire (La Vièio qu’èro mouarto e La Countagien).
Se dèu pièi arremarca coume fuguè sèmpre apetega pèr lou paranourmau, li sciènci rescoundudo e l’ufoulougìo – estùdi di palet voulant e di foro-terro. Es dins aquelo amiro que se devon metre Lou Mounde Paralele, La Vièio qu’èro mouarto, La Countagien, Lou Brounze e li Tavan, Lou Pantai e àutri nouvello, sènso óublida la darriero trobo que publiquè: La Legèndo dóu fraire Atanàsi. I’a enfin soun obro de pintre e de dessinaire que si famóusi Tourre de Babèu podon, à-n-éli souleto, resumi aqueste persounage tant atrivant.
Aquelo espousicioun, que moustrara un mouloun de causo siéuno – manuscri, libre, foutougrafìo, cavage arqueoulougi…s’es facho en coulabouracioun emé la famiho de l’escrivan e permettra de miés counèisse e remetre à sa justo valour la memòri d’aquéu Moussu d’elèi que counsacrè uno longo pountannado de sa vido à defèndre nosto terro de Prouvènço.
L’Observatoire de la langue et de la culture provençales organise du 14 février au 12 avril, une exposition consacrée à Jean-Pierre Tennevin (1922-2024), l’un des principaux et des plus féconds écrivains provençaux de la seconde moitié du XXe siècle et du début du XXIe.
L’œuvre de cet auteur est riche et polymorphe puisque parallèlement à ses publications littéraires, Jean-Pierre Tennevin était aussi un peintre et un dessinateur non dénué de talent, passionné aussi d’archéologie, d’apiculture, de science-fiction et du paranormal…
Nourrie par son expérience de peintre et dessinateur, d’enseignant, d’archéologue voire d’historien, on retrouve dans sa production artistique et littéraire deux principales sources d’inspiration.
Il y a d’une part la défense de la Provence devant les diverses agressions que cette vieille entité a connues au cours de son histoire depuis la période antique (cf. son premier roman paru en 1969 sous le titre Lou Grand Baus) jusqu’à nos jours , avec une dénonciation de la pollution, de l’urbanisme sauvage, du centralisme jacobin (cf. les deux romans du diptyque Darriero cartoucho, à bien des égards prémonitoires puisqu’il y fit allusion à «la monnaie l’Europa », à « la montre téléphone, » au « pouvoir des chinois », ou « la pandémie ») sans oublier l’occitanisme qui nie la spécificité provençale (Gracchus Bœuf et lis Oilitan et la bande dessinée Lou Roubot nourmalisa, dotée d’un sous-titre évocateur : falabourdo en dos lengo e tres escrituro (que n’i’a uno de trop). Dans cet idéal intellectuel respectueux des particularismes et alors que le dialecte marseillais était encore ostracisé voire méprisé au profit du seul provençal rhodanien, Tennevin en deviendra vite l’un de ses principaux rénovateurs (La Vièio qu’èro mouarto e La Countagien).
On soulignera aussi son attirance pour le paranormal, les sciences occultes et l’ufologie – étude des soucoupes volantes et des extra-terrestres. C’est dans cette veine que se placent Lou Mounde Paralele, La Vièio qu’èro mouarto, La Countagien, Lou Brounze e li Tavan, Lou Pantai e àutri nouvello, sans oublier son dernier texte publié : La Legèndo dóu fraire Atanàsi. Et il y a enfin son œuvre iconographique, dont les nombreuses Tours de Babel peuvent à elles seules résumer tout cet attachant personnage atypique.
Cette exposition, qui présentera de nombreux documents – manuscrits, livres, photos, film, découvertes archéologiques et travaux divers… a été réalisée en collaboration avec la famille de l’écrivain. Elle permettra de mieux connaître et remettre à sa juste valeur la mémoire de ce grand Monsieur, qui a consacré une longue période de sa longue vie à défendre notre terre de Provence.
Informations pratiques:
ouverture du 14 février au 12 avril 2025 , du mardi au samedi, de 10h à 12h et de 14h à 18h
vernissage le jeudi 20 février à 18h30
tarif 3€– gratuit pour les adhérentes et adhérents au Collectif Prouvènço
possibilités de visites guidées sur réservation (se renseigner par téléphone ou mail)
Renseignements:
04 90 78 02 15
info@observatoire-provence.com